Onbelast bijverdienen? Doe snel en eenvoudig aangifte bij de RSZ!

09/07/2018 Thomas Verlinden

Eindelijk is het zo ver: vanaf 15 juli 2018 mag je onbelast bijverdienen! Om dit nieuwe systeem van onbelast bijklussen (of “plussen”) in goede banen te leiden, lanceert de overheid een handige online toepassing om snel en eenvoudig aangifte te doen bij de RSZ.

”Plussen”

Het nieuwe systeem van onbelast bijklussen, of “plussen”, gaat in op 15 juli. Het systeem werd bedacht door de federale regering. Doel is om jou een extra centje te laten bijverdienen, zonder dat je daar sociale bijdragen of belastingen op moet betalen.

Voorlopig staat de regeling enkel open voor gepensioneerden, zelfstandigen in hoofdberoep en werknemers die minstens 4/5 werken. Binnen het nieuwe systeem mogen zij activiteiten in de deeleconomie verrichten, diensten leveren van burger tot burger, of betaald verenigingswerk doen. De lijst van toegelaten klusjes vind je op bijklussen.be.

Tot 6.000 euro per jaar

Concreet mag je als klusser 500 euro per maand onbelast bijverdienen. Per jaar ligt de lat op 6.000 euro. Verdien je meer dan 6.000 euro per jaar door te “plussen”? Dan beschouwt de overheid deze bijverdienste als normaal inkomen en betaal je dus ook gewoon belastingen.

Aangifte bij RSZ

Om te vermijden dat je meer verdient dan het toegelaten maximumbedrag, en dus toch belastingen moet betalen, is het belangrijk om je klusjes correct aan te geven bij de RSZ. Daarvoor RSZ lanceerde Minister van Sociale Zaken Maggie De Block een handige online toepassing: bijklussen.be.

Elk klusje geef je op deze website aan. Je vult het type activiteit, de periode en het betaalde bedrag in. Schakel je als vereniging een klusser in? Dan vult de vereniging de aangifte in. Schakel je als gewone burger een klusser in? Dan moet de klusser zijn bijverdienste zelf aangeven. Erkende platformen voor de deeleconomie, zoals bijvoorbeeld Wellnessweb, geven jouw inkomsten zelf door aan de overheid. Dan hoef je als klusser of als opdrachtgever niets te ondernemen.

Mensen die regelmatig “plussen“ vinden in de online toepassing ten slotte een handig overzicht van hun geleverde diensten en hun inkomsten. Zo kan je perfect in het oog houden of je de maximuminkomsten per maand en per jaar niet overschrijdt.

Bron: De Standaard (zondag 8 juli 2018)

relatedCourses

previousLabel

Wereldbank: Diploma’s renderen beter dan aandelen

nextLabel

Tips om je lavendel heel te houden

relatedCourses

Bedrijfsbeheer

Volg de opleiding Bedrijfsbeheer en word een krak in je vak als Zelfstandig Ondernemer.

Starterslab

Schrijf je in voor de cursus Starterslab en word veelzijdig Ondernemer.

Bedrijfsbeheer

Schrijf je in voor de cursus Bedrijfsbeheer en word veelzijdig Ondernemer.

Start je eigen zaak

Volg de opleiding Start je eigen zaak en word een krak in je vak als Ondernemer.

Start je eigen zaak

Schrijf je in voor de cursus Eigen Zaak en word veelzijdig Zelfstandige.

studyCategories

Management & Bedrijfsvoering